Wśród rowerzystów często zadawane jest pytanie: Czy warto  łączyć trening na rowerze z treningiem biegowym? Odpowiedzią na to pytanie są sukcesy Jeny Rissveds. Ta szwedzka mistrzyni olimpijska (również mistrzyni świata i Europy) umiejętnie łączy kolarstwo z treningiem biegowym i często wybiera  tę formę aktywności, jako uzupełnienie do jazdy na rowerze.

Korzyści, jakie z biegania może mieć rowerzysta

A zatem warto. Bieganie bowiem znakomicie wzbogaca ogólną wydolność organizmu rowerzysty, a także wzmacnia układ krążenia i oddechowy. Bardzo korzystnie wpływa również na kości i stawy, dzięki czemu chroni przed  osteoporozą. Poza tym bieganie szybciej  niż kolarstwo pozwala pozbyć się zbędnych kalorii. 30-minutowy bieg w niskim tempie (nie większym niż 8 km na godzinę) pozwala spalić około 336 kcal. W tym samym czasie rowerzysta poruszający się także niezbyt szybko (około 17 km na godzinę) pozbędzie się o około 80 kcal mniej. Poza tym bieganie jest relatywnie tanie. Aby je uprawiać wystarczy tak naprawdę mieć dobrą parę butów.

Na co biegający rowerzysta powinien uważać?

Gwałtowna zamiana trasy rowerowej na biegową może wiązać się z ryzykiem kontuzji. Warto zdawać sobie z tego sprawę, żeby ich w łatwy sposób uniknąć. Na co zatem powinien uważać rowerzysta podczas biegania? Przede wszystkim na stawy – zwłaszcza na staw kolanowy i skokowo-goleniowy. Jazda na rowerze jest dla nich mniejszym obciążeniem niż bieganie. Dlatego podczas biegu słabszym stawom rowerzysty grozi ryzyko kontuzji.

Dla rowerzystów, którzy zaczynają biegać najlepsze będzie miękkie podłoże, które nie obciąża planów.

Łatwo jednak tych kontuzji uniknąć. Przede wszystkim trzeba zadbać o dobre obuwie i w tej sprawie zasięgnąć opinii specjalistów trenujących biegi. Koniecznie musimy zwrócić uwagę na podłoże, po którym będziemy biegać. Dla stawów rowerzystów bardziej przyjazne do biegania są trasy o miękkim podłożu – np. leśne ścieżki. Rowerzyści, nawet ci, którzy dysponują już wytrenowaną przez lata kondycją, nie powinni na początku swojej przygody z bieganiem rzucać się od razu na długie dystanse. Na początek powinno im wystarczyć, oczywiście po uprzedniej rozgrzewce, około 20 minut biegu. Z czasem można go wydłużyć do godziny.

Jazda na rowerze a bieganie. Efekty treningu – podobieństwa i różnice

Kolarstwo i biegi znacznie więcej łączy niż dzieli. Uprawianie każdego z tych sportów poprawia pracę serca, metabolizm, wzmacnia mięśnie i wytrzymałość. Dlatego nawzajem mogą stanowić one uzupełnienie dla biegaczy i rowerzystów.

Różnice dotyczą nacisku na układ kostny i stawy oraz obciążenia poszczególnych partii mięśni. Jak już stwierdziliśmy, jazda na rowerze wywołuje mniejszy nacisk na aparat kostno-stawowy. Dlatego rowerzysta umiejętnie stosujący trening biegowy, może sobie stawy i kości wzmocnić.

Jeżeli chodzi o mięśnie, to zarówno bieganie, jak i jazda na rowerze mocno angażują mięśnie łydek i ud. Jednak trening biegowy efektywniej oddziałuje na mięśnie rąk, barków, klatki piersiowej i pośladków. Dlatego trenujący biegi kolarz może sobie te partie mięśni wzmocnić, co znacznie poprawi mu później komfort siedzenia na rowerowym siodełku i długotrwałe trzymanie w tej samej pozycji kierownicy.

Bieganie może być dobrym uzupełnieniem treningów biegowych.

Rowerzyści, którzy od dłuższego już czasu trenują bieganie, mogą z powodzeniem sprawdzić swoje umiejętności w konfrontacji z innymi biegaczami podczas zawodów i masowych imprez biegowych. Są one w Polsce dość liczne. Można zatem wybierać w zależności od dystansu, który zamierzamy pokonać lub terenu w jakim się one odbywają. Z tego względu w tym roku warto przyjrzeć się takim  biegowym imprezom, jak:

X Bieg Górski Leszno-Grzybowo

Dystans tego biegu to zaledwie 10 km, jednak trasa jest niezwykle wymagająca, ponieważ prowadzi przez drogi leśne, z trudnymi podbiegami. Organizatorzy, dla ułatwienia, pozwalają biec z kolcami. Bieg jest imprezą zastępczą dla dawnego Maratonu Leszno. Niezaprzeczalnym atutem tego wydarzenia jest to, że odbywa się ono w przepięknym Regionie Leszczyńskim.

Grand Prix Warszawy 2020

Dystans tego biegu to również 10 km. Event ma na celu popularyzację biegania, jako najprostszej formy aktywności. Trasa biegnie przez przepiękny Las Kabacki. Obok eventu biegowego rozgrywają się również zawody nordic walking.

II Wiosenny Festiwal Biegowy w Bydgoszczy

Wiosenny Festiwal Biegowy to impreza nie tylko dla biegaczy, chociaż Ci mają do wyboru dwa dystanse 5 km oraz 10 km. Obok biegów odbywają się także marsze nordic walking oraz wyścigi dla osób niepełnosprawnych na wózkach. Co więcej event łączy też pokolenia, ponieważ wziąć w nim udział mogą zarówno dorośli jak i dzieci i młodzież.  

Runmageddon Wrocław

Runmageddon Wrocław to jeden z serii morderczych wyścigów odbywających się w różnych miastach w Polsce a także w Czechach. Zawodnicy na trasie muszą zmierzyć się nie tylko z 4 żywiołami, ale również z różnorodnymi przeszkodami, miedzy innymi skośnymi i pionowymi ścianami, zasiekami i okopami. Zawodnicy startujący w Runmageddonie mają do wyboru 6 poziomów trudności, od 3 kilometrów i 15 przeszkód po bieg trwający 12 godzin. Organizatorzy przewidują również 3 biegi dla dzieci i rodzin.