Wybór roweru zawsze uzależniony jest od licznych czynników. Przede wszystkim musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, w jakim celu kupujemy rower oraz jak będziemy go wykorzystywać. Bardzo istotną kwestią jest także określenie rodzaju nawierzchni dominującej na planowo pokonywanych przez nas trasach. Jeżeli rower ma być przeznaczony do jazdy po mieście, to naturalnie optymalną opcją będzie rower szosowy bądź miejski. Jeżeli jednak wiemy, że przyjdzie nam poruszać się po bardziej wymagających powierzchniach, lepszą opcją będzie rower górski, w którym zastosowana jest rama MTB lub rama cross. Jeszcze innego rozwiązania będziemy potrzebować w przypadku planowanych podróży rowerowych.

Jak dobrać rower do wzrostu i wagi?

Aby jazda na rowerze była wygodna, konieczne jest dobranie roweru pasującego do wzrostu i sylwetki rowerzysty. Prawda jest jednak taka, że wzrost nie zawsze może być najlepszym wyznacznikiem w kwestii wyboru. Wynika to głównie z ludzkiej anatomii. Najskuteczniejszym sposobem na dobranie roweru do wzrostu jest posłużenie się tak zwanym przekrokiem. Oblicza się go stojąc przy ścianie w lekkim rozkroku. Następnie mierzymy długość od naszego krocza do ziemi. Następnie otrzymany wynik mnożymy poprzez poszczególne współczynniki zależne od rozmiaru kół oraz typu roweru.

Jak dobrać rozmiar roweru, czyli rozmiar ramy a wzrost

Jeżeli sprawdziliśmy już ile wynosi nasz przekrok, możemy przystąpić do obliczania wyników. Aby otrzymać rozmiar ramy w centymetrach korzystamy z następujących wzorów:

Dobór roweru do naszego wzrostu to gwarancja komfortu i zachowania odpowiedniej postawy przy jego korzystaniu

Otrzymany wynik jest hipotetycznie idealną długością pionową ramy roweru. Później, aby sprawdzić, czy dany rower będzie pasować, sprawdzamy wymiary przekazane przez producenta. Trzeba jednak pamiętać, że otrzymany wynik jest jedynie orientacyjny i bardzo często zdarza się sytuacja, w której ramy o teoretycznie niepasujących wymiarach pasują idealnie. Dlatego jeśli mamy taką możliwość zawsze najlepiej jest dokonać fizycznej przymiarki przed zakupem roweru.

Jak dobrać rower szosowy

Rowery szosowe to profesjonalny sprzęt używany przez kolarzy startujących w zawodach. Nie oznacza to oczywiście, że nie mogą z niego skorzystać także amatorzy, którym zależy na szybkiej jeździe po utwardzonej drodze. Nie polecam jednak rowerów szosowych osobom, które zamierzają często używać ich po szutrowych i nierównych nawierzchniach. Przy wybieraniu ramy do roweru szosowego używamy zmierzonego wymiaru przekroku, mnożymy go przez 0,66. Musimy również zwrócić uwagę na inne czynniki np. rozmiar kół. Najlepszą opcją są 28 calowe koła, które mogą być jednak zbyt wysokie dla niskich kolarzy. Jeżeli chodzi o wymiar opon, istotne jest także dobranie ich odpowiedniej szerokości. W klasycznych rowerach szosowych dominują opony o szerokości 23 i 25 milimetrów. Jeśli jednak planujemy jazdę po nieco mniej równych drogach, lepszą opcją mogą być opony o szerokości 27 lub 28 milimetrów.

Rower szosowy

Jak dobrać rower górski 

Rower górski to perfekcyjna opcja zarówno dla osób, które zamierzają używać go do jazdy po mieście, jak również dla rowerzystów poruszających się po lasach, wertepach oraz nierównych gruntach. Jego rama jest nieco mniejsza niż w przypadku rowerów szosowych. Trzeba jednak przyznać, że nie odgrywa ona tutaj aż tak ważnej roli. Aby obliczyć wymiar idealnej ramy do roweru górskiego, mnożymy zmierzony przekrok przez 0,57 lub 0,6 w zależności od wielkości opon. Pisząc o „typowych” rowerach górskich mam na myśli te bliższe tradycyjne MTB a nie te, które przeznaczone są do bardziej ekstremalnych zjazdów (downhillu, freeride czy four cross)

Rower MTB

Wybierając rower trzeba pamiętać przede wszystkich o dwóch najważniejszych czynnikach (nie oznacza to, że pozostałe aspekty nie są istotne). Mianowicie chodzi o zwrócenie uwagi na rodzaj nawierzchni, po której zamierzamy jeździć oraz o nasz wzrost (a konkretniej na przekrok, który jest od niego bardzo zależny). Warto również zastanowić się czy dla naszych potrzeb lepszy będzie rower elektryczny czy może klasyczny jednoślad napędzany wyłącznie siłą mięśni.