Przejażdżki rowerowe nie muszą być tak męczące, jak ćwiczenia siłowe czy bieganie. Z tego względu są polecane osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Na początek wystarczy półgodzinna wycieczka, a z czasem należy wybierać się w coraz to dłuższe trasy. Na efekty nie będzie trzeba długo czekać.

Jakie mięśnie kształtuje jazda na rowerze?

Pedałowanie poprawia wytrzymałość dolnych partii ciała, w szczególności nóg. Dlatego osoby chcące wzmocnić lub wyrzeźbić właśnie je, powinny pomyśleć o systematycznej jeździe. Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze? Przede wszystkim pośladkowe, czworogłowy i dwugłowy uda, kulszowo-goleniowe, trójgłowy łydki oraz piszczelowy przedni.

Trening na rowerze wzmacnia również mięśnie rąk

Jednakże nie tylko dolne partie ciała są zaangażowane podczas pedałowania. Kończyny górne też dostają porządny wycisk, w trakcie manewrowania kierownicą. Największą pracę w tym obszarze wykonuje mięsień trójgłowy ramienia, zginacza palców i stawu łokciowego. Najmocniej odczuwają to zawodnicy biorący udział w zawodach mtb.

Jazda na rowerze kształtuje również mięśnie poprzeczne i proste brzucha, lędźwiowe i skośne. Wysiłek działa też na przeponę i serce. Dzięki temu objętość klatki piersiowej zostaje zwiększona, a proces rozprowadzania krwi jest bardziej efektywny.

Jazda na rowerze – efekty

Co daje jazda na rowerze? Regularne pedałowanie kształtuje nogi i pośladki oraz wpływa pozytywnie na pracę organizmu. Dodatkową zaletą jest również poprawa wydolności układów krążenia i oddechowego. Twoje komórki ciała zostają też dotlenione, a serce działa o wiele lepiej. Ale to nie wszystko! Tego typu aktywność to doskonała forma rozrywki i sposób na przyjemne spędzenie czasu. Efekty jazdy na rowerze zauważysz gołym okiem. Po skończonym treningu czy zawodach rowerowych samopoczucie jest dużo lepsze, a Ty masz więcej energii do działania. Można więc śmiało stwierdzić, że jednoślad jest idealnym przyjacielem ciała i ducha.

Pedałowanie wpływa też na obniżenie poziomu złego cholesterolu, a także zmniejsza szansę zachorowania na miażdżycę. Osoby, u których mogą pojawić się żylaki na nogach, powinny rozważyć regularne przejażdżki rowerem. Jazda jednośladem pomaga w sprawnym przepływie krwi w łydkach, chroniąc przed powstawaniem zakrzepów w żyłach.

Jazda na rowerze – korzyści

O tym, że rower wpływa pozytywnie na nasze zdrowie już wiemy, ale to nie jedyne korzyści. Wybór jednośladu, jako środka transportu jest przede wszystkim ekologiczny, jak wiadomo nie wydziela on spalin. Dodatkowo w zatłoczonym mieście sprawdza się idealnie – możesz ominąć wszystkie korki w godzinach szczytu lub nie musisz czekać na przystanku, aż przyjedzie bardzo często zatłoczony autobus. Dzięki temu oszczędzisz swój czas.

Rower jest również tańszy w utrzymaniu niż samochód czy opłaty za przejazdy komunikacją miejską. W przypadku auta nie wydajesz pieniędzy na benzynę, na opłaty parkingowe czy garażowanie. Ewentualne naprawy lub coroczny przegląd to jedyne wydatki, jakie mogą Cię czekać. Zakupu biletu miesięcznego, upoważniającego do jazdy autobusami i tramwajami po mieście również nie należy do najtańszych. Trzeba się liczyć, że z Twojego portfela ubędzie co najmniej jedna „stówka”, a w skali roku robi się z tego spory wydatek.

Jazda na rowerze ma wiele zalet zdrowotnych