Jak wspominałem w pierwszym tekście z serii o miernikach mocy, przez lata moc roweru mierzyli tylko zawodowi kolaże, dziś jednak, dzięki coraz większej dostępności i różnorodności mierników mocy korzystają z nich również ambitni amatorzy. I to właśnie do nich kieruję ten poradnik – opowiem w nim o korzyściach pomiaru mocy, przedstawię najczęściej spotykane rodzaje mierników, podpowiem jakie urządzenia  dobrać do różnego typu rowerów i na co zwrócić uwagę podczas montażu.

Dlaczego warto stosować mierniki mocy?

Podstawową funkcją miernika jest zbadanie, jaką pracę wykonuje rowerzysta podczas jazdy. Większość typowych liczników na rowery mierzy pokonany dystans, prędkość, bardziej zaawansowane badają także kadencję. Z kolei dzięki urządzeniom typu wearable można zbadać tętno podczas różnych etapów treningu. Żaden z tych parametrów nie powie nam jednak tyle o naszej technice i wydolności, co pomiar mocy.

Widząc przed oczami konkretne liczby, w czasie rzeczywistym opisujące, jaką energię wkładamy w pedałowanie, możemy cały trening odbyć bardziej świadomie. Analizując je już po wysiłku, jesteśmy w stanie lepiej zaplanować kolejne próby, bez marnotrawienia energii i chaotycznych przygotowań. Z kolei śledzenie historycznych wyników da nam najlepszy z możliwych wgląd w czynione postępy lub w porę przestrzeże przed przetrenowaniem. Pomiary mocy to również podstawa dla tych, którzy planują współpracę z trenerem kolarstwa. Miernik mocy do roweru pozwala poznać tak szczegółowe dane, jak: 

  • balans mocy dla każdej z nóg, 
  • płynność i efektywność pedałowania, 
  • dyspozycja dnia, 
  • moc progowa (FTP), 

i wiele innych, wysoce specyficznych parametrów.

Dobrze dobrany miernik mocy zdecydowanie pomoga w przygotowaniu się do zawodów

Rodzaje mierników: jaki miernik mocy wybrać do różnych typów rowerów

Poszukiwania miernika warto rozpocząć od zapoznania się z rodzajami tych urządzeń, dostępnymi na rynku. Każde z nich jest oznaczane przez producenta możliwością zastosowania w różnych typach rowerów, co ułatwia wstępny wybór. Drugim kryterium jest miejsce montażu miernika:

  • mierniki mocy zlokalizowane w pedałach, w wersji na jedną lub obie nogi, są przeznaczone głównie do rowerów szosowych. Ich wadą może być trudność w przeniesieniu urządzenia na inny rower, np. z treningowego na startowy;


  • mierniki mieszczące się w mechanizmach korbowych – tu można wyróżnić urządzenia do montażu przy zębatkach,  w ramionach mechanizmu, a także w pająkach ramienia korby. To najdroższe z przedstawionych rozwiązań (ceny zaczynają się od ok 8 tys. zł), jednak ich producenci oferują wersje mierników do każdego typu rowerów: szosowych, zjazdowych, torowych, górskich i BMX;


  • mierniki mocy montowane w lewym lub prawym ramieniu korby, przeznaczone do rowerów szosowych i MTB; wyróżnia je przystępna cena i stosunkowo prosty montaż;


  • mierniki wbudowane w tylną piastę – mniej dokładne niż mierniki w mechanizmach korbowych, jednak znacznie tańsze (już od 3 tys. zł). Dostępne są w postaci samej piasty lub całych kół, w wersji szosowej, górskiej i torowej;


  • mierniki zintegrowane z zębatką – dedykowane typowo do rowerów BMX. 
Istnieją mierniki, które można zamontować w tylnej piaście

Warto nadmienić, że zakup miernika to nie wszystko – do odczytywania zbieranych przez niego wartości potrzebny będzie też komputer rowerowy (w wersji dla profesjonalistów) lub urządzenie mobilne, które wspiera protokół Bluetooth Smart lub ANT+.

Wybierając miernik mocy warto wziąć pod uwagę swój budżet – jeśli startujemy w zawodach, zakup droższego sprzętu może szybko się zwrócić, jeśli trenujemy amatorsko, prostsze urządzenie i tak zapewni nam zauważalne postępy. Nie bez znaczenia jest też możliwość transferu miernika pomiędzy rowerem treningowym a startowym, jeśli nie mamy opcji zakupu takiego sprzętu do obu z nich.

Jeżeli bierzemy udział w zawodach kolarskich, to zakup nawet drogiego miernika może nam się szybko zwrócić.

Jak zamontować miernik w swoim rowerze?

Od prawidłowego montażu miernika zależy dokładność jego wskazań, dlatego warto podejść do tego zadania z największą skrupulatnością. Każdy rodzaj urządzenia zakłada się nieco inaczej i szczegółowe informacje na ten temat dostępne są w instrukcji dostarczanej przez producenta. Wskazuje ona nawet takie detale, jak zalecana siła, z jaką należy przykręcać elementy, dlatego przed rozpoczęciem montażu należy zaopatrzyć się w odpowiedni klucz dynamometryczny.

Po zamontowaniu urządzenie należy skalibrować, również zgodnie z zalecaniami producenta, a następnie powtarzać tę czynność stosunkowo często, by zachować precyzję pomiarów.