Suport jest jednym z najważniejszych elementów roweru. Bez niego nie byłoby możliwe pedałowanie, a co za tym idzie – normalna jazda. Jednak z powodu pełnionej roli suport jest stale narażony na przeciążenia, co często prowadzi do awarii. Jeśli spotkała cię ta przykra sytuacja, musisz wymienić zużytą część na nową. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić.

Jak rozpoznać, że suport jest uszkodzony?

Uszkodzeniu tego elementu w rowerze często towarzyszą wyraźne sygnały dźwiękowe. Jeśli podczas jazdy słyszysz dochodzące z suportu zgrzyty lub trzaski, prawdopodobnie jest coś nie tak. Problemy z suportem nieraz wiążą się także z utrudnioną jazdą. Opór podczas obrotu lub odczuwalne luzy na korbie również są sygnałem uszkodzenia tego elementu.

Przed przystąpieniem do pracy upewnij się, że masz pod ręką wszelkie niezbędne przybory. Nie obędzie się bez klucza do ściągania korb (inaczej ściągacza do korby) oraz klucza do odkręcania suportu. W drugim przypadku typ narzędzia zależy od rodzaju mechanizmu twojego roweru. Wymiana suportu na kwadrat będzie wymagała innego klucza, niż np. w przypadku suportu typu octalink.

To dwa najpopularniejsze przypadki, ale istnieją również inne rozwiązania techniczne (np. ISIS lub Power Spline). Dlatego przed kupnem kluczy upewnij się, jaki rodzaj suportu ma twój rower.

Jak zmierzyć i dobrać suport?

Pierwszą rzeczą, jaką musisz sprawdzić, jest szerokość mufy suportu. Zmierzysz ją łatwo za pomocą suwmiarki lub linijki. Większość muf oscyluje w okolicach 68 mm lub 73 mm (są to najpopularniejsze wymiary). Następnym krokiem będzie sprawdzenie długości osi suportu.

Jeśli posiadasz markową korbę, odszukaj jej model w internecie i sprawdź (najlepiej na stronie producenta) zalecany wymiar. W pozostałych przypadkach musisz zmierzyć długość osi ręcznie, za pomocą suwmiarki. Możesz też sprawdzić wewnętrzną stronę suportu, ponieważ niektórzy producenci umieszczają tam oznaczenie rozmiaru.

Odpowiednia długość osi jest bardzo ważna, ponieważ za krótka może spowodować, że korby będą uderzały o ramę podczas jazdy. Zaś za długa utrudni wyregulowanie przerzutek, bo całość będzie za bardzo odstawała.

Jak odkręcić stary suport?

Najpierw odkręć śruby mocujące korby. Do tego celu będziesz potrzebować klucza imbusowego albo tradycyjnego klucza nasadowego — w zależności od rodzaju mocowania. Po usunięciu śrub przejdź do demontażu korby.

Klucz imbusowy najlepiej sprawdza się przy odkręcaniu śruby korby.

Tutaj będzie ci potrzebny ściągacz do korb. Wkręć go w gwint znajdujący się w korbie, a następnie przy użyciu odpowiedniego narzędzia (np. klucza francuskiego) zacznij wkręcać trzpień. W końcu wypchnie korbę z osi suportu.

Przy demontażu korby najlepiej posługiwać się kluczem francuskim.

Kolejnym krokiem jest zdemontowanie samego suportu. Przed przystąpieniem do działania sprawdź, jakie gwinty zostały zastosowane w twoim modelu. Wkład suportu ma różne standardy, więc warto wiedzieć, z czym masz do czynienia.

Przed demontażem należy sprawdzić jakie gwinty zostały zastosowane w wybranym przez nas modelu.

Najpopularniejszymi wersjami są:

włoska, czyli posiadająca prawe gwinty z obu stron i cechująca się mufami o szerokości około 70 mm;

brytyjska, posiadająca z lewej strony prawy gwint, a z prawej lewy i cechująca się mufami o szerokości 68-73 mm.

Można jeszcze wymienić wersję francuską, ale jest bardzo rzadko spotykana. Jeśli zaś chodzi o wiekowe rowery, wymiana suportu starego typu jest jeszcze prostsza i nie sprawi ci większego problemu. Wychodzi też o wiele taniej.

Kiedy sprawdzisz wersję wkładu, weź do ręki klucz do suportu i zabierz się za odkręcanie gwintów. Finalnie wyjmij zużyty suport.

Zużyty suport.

Jak zamontować nowy suport?

Montaż nowego wkładu polega w gruncie rzeczy na powtórzeniu czynności demontażu w odwrotnej kolejności. Czyli:

Najpierw oczyść mufę z wszelkich zanieczyszczeń i nałóż odrobinę smaru.

Następnie zamontuj wkład i dokręć go mocno.

Po zamontowaniu nowego wkładu, należy go mocno dokręcić.

Finalnie wciśnij korby na oś suportu i przykręć śruby.

Na zakończenie należy wcisnąć korby na oś suportu i przykręcić śruby.

Pamiętaj, że jeśli nie chcesz robić tego samodzielnie, zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego warsztatu. Jeśli chodzi o usługę, którą jest wymiana suportu cena nie jest wygórowana. Poza tym masz pewność, że w procesie naprawy nic nie zostanie uszkodzone.