Łańcuch to jeden z podstawowych części składowych roweru. Tak jak powinno dbać się o stan techniczny kół, tak samo na ten niepozorny element należy zwrócić uwagę. Jego regularne czyszczenie i konserwacja zapewnią możliwość swobodnej jazdy bez problemów technicznych. Jeśli zastanawiasz się jak często powinno się smarować łańcuch rowerowy, dowiesz się tego w niniejszym artykule. Wskażę również jakie substancje nadają się do tego celu, a których lepiej jest unikać.

Kiedy należy smarować łańcuch?

Jednoznaczna odpowiedź na to pytanie zależy od tego w jaki sposób użytkujesz rower. Regularne smarowanie łańcucha rowerowego odpowiednią substancją dotyczy głównie osób uprawiających sporty rowerowe. Pojazdy przeznaczone do aktywności sportowej szybciej się brudzą, a co za tym idzie – koniecznym jest również częstsza konserwacja ruchomych części. Nie oznacza to jednak, iż smarowanie łańcucha rowerowego jest niepotrzebne w rowerach rekreacyjnych. Jeśli zauważysz, że łańcuch jest suchy to powinieneś posmarować go olejem.

Jak smarować łańcuch?

Przed nałożeniem smaru koniecznym będzie oczyszczenie łańcucha z brudu. Aby to zrobić należy w pierwszej kolejności zdjąć łańcuch z roweru. Do czyszczenia można użyć benzyny ekstrakcyjnej lub ekologicznego odtłuszczacza. Zabrudzenia usuwa się przy pomocy specjalistycznej szczoteczki. Na koniec należy wytrzeć resztki brudu szmatką. 

Samo smarowanie łańcucha rowerowego jest bardzo proste, ponieważ polega na umieszczeniu po jednej kropli oleju na każdy sworzeń łańcucha. Po wykonaniu tego powinno się odczekać kilka minut, a gdy smar zostanie wchłonięty przez łańcuch jego nadmiar można usunąć ściereczką. Dobrze nasmarowany łańcuch to taki, który jest suchy na zewnątrz a naoliwiony w środku. 

Smarowanie łańcucha rowerowego.

Jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać?

Olej do łańcucha rowerowego powinien zostać dobrany do warunków, w jakich zamierzasz się poruszać. Każdy z nich zawiera bowiem specyficzną mieszankę składników, która pozwoli utrzymać łańcuch oraz inne ruchome części roweru w dobrym stanie. Smary do łańcucha rowerowego można podzielić na dwie główne kategorie:

  • oleje suche (,,na sucho”) – stanowią grupę olejów do łańcucha rowerowego, które doskonale sprawdzają się w dobrych warunkach pogodowych. Jego zakupem powinny być więc zainteresowane osoby korzystające z roweru w sposób rekreacyjny oraz te używające pojazdu w suchym środowisku. Smary tego typu są również odporne na przywieranie brudu oraz sprawdzają się doskonale w przypadku długotrwałej jazdy. 
  • oleje mokre (,,na mokro”) – smar do łańcucha rowerowego tego typu jest przeznaczony dla amatorów jazdy w błocie i deszczu. Substancje zawarte w olejach mokrych dobrze chronią łańcuch przed korozją. Wykazują też wysoką odporność na wypłukiwanie.
Jeżeli jeździmy w trudnych warunkach pogodowych, to najlepiej używać mokrego oleju do łańcucha.

Czym nie należy smarować roweru?

Wśród miłośników rowerów istnieje kilka alternatywnych sposobów na smarowanie łańcucha rowerowego. Jednym z często polecanych środków jest WD-40, którego stosowania jestem przeciwnikiem. Smarowanie łańcucha rowerowego WD-40 nie powoduje bowiem zadowalających efektów, ponieważ substancja tak szybko wchłania się w łańcuch jak i szybko z niego znika.

Nie polecam również smarowania łańcucha rowerowego olejem silnikowym. Być może w niektórych przypadkach jest to metoda skuteczna, jednak moim zdaniem zbędna. W sklepach branżowych mamy do wyboru mnóstwo sprzętu i asortymentu rowerowego w doskonałych cenach. Z tego względu nie widzę potrzeby korzystania z alternatywnych smarów do łańcucha rowerowego, których używanie niesie za sobą ryzyko uszkodzenia ruchomych części pojazdu.