Ciśnienie w oponach rowerowych to bardzo ważny parametr, który przekłada się w dużej mierze na bezpieczeństwo podczas jazdy. Kontrola ilości powietrza powinna być wykonywana praktycznie przed każdą dłuższą trasą. Żeby prawidłowo zmierzyć ciśnienie w oponach, należy użyć manometru połączonego z pompką albo skorzystać z kompresora na stacji benzynowej. Optymalna ilość powietrza zapewnia niskie opory toczenia, dość dobrą amortyzację i zapobiega szybkiemu zużyciu ogumienia. Wybór odpowiedniego ciśnienia zleży od typu roweru, zastosowanej opony, ciężaru kierowcy i terenu, w którym będzie się poruszać rowerzysta. Parametrów mających wpływ na ostateczny wynik jest wiele. Jakie ciśnienie w oponach rowerowych zastosować w konkretnym jednośladzie? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy na rowerze. Dokładniej, musimy odczytać oznaczenia opony.

Jak odczytać wartości ciśnienia z opony rowerowej?

Oznaczenia opon rowerowych informują użytkownika o co najmniej kilku parametrach, takich jak rozmiar opony, gęstość oplotu, czy zalecane ciśnienie. To, ile powietrza napompować powiedzą liczby stojące obok jednostek Psi albo bar. Producent podaje dwie wartości ciśnienia – minimalną i maksymalną. Zazwyczaj używane są jednostki Psi oraz Bar, jeżeli parametry podane są tylko w jednej z nich i nie odpowiada to skali stosowanego manometru, trzeba skorzystać z konwertera. Można samemu przeliczyć wartości, korzystając z poniższych danych, nie jest to takie trudne.

1 Psi= 0,068947 Bar

W drugą stronę:           

1 Bar= 14,5 Psi

Czasem wartości na skali manometru lub na oponie mogą być podane w atmosferach. W przybliżeniu przyjmujemy, że atmosfera to dokładnie to samo co bar, czyli:

1 at = 1 Bar = 14,5 Psi

Którą wartość ciśnienia wybrać minimalną, czy maksymalną?

Skoro producent podaje dwie wartości, którą należy zastosować? A może wybrać średnie ciśnienie? To, ile powietrza w oponach ma się znaleźć, jest zależne od terenu i masy rowerzysty.

Podczas jazdy w terenie warto zadbać o nieco niższe ciśnienie w oponach.

Maksymalne ciśnienie należy zastosować, gdy wycieczka będzie odbywać się na równej nawierzchni (na przykład asfalt albo ścieżka rowerowa). Wskazaniem do dopompowania jest również duża masa użytkownika. Rower, na którym przewożone jest dziecko albo bagaż też wymaga ciśnienia maksymalnego. Średnie ciśnienie, pomiędzy wartościami min. i max., jest optymalne dla rowerzysty z masą około 80 kg, jadącego bez bagażu lub pasażera. Minimalne ciśnienie jest zalecane dla lekkich rowerzystów, jadących po nierównościach (teren leśny, szutrowy).

Jakie wartości ciśnienia są zalecane w poszczególnych typach rowerów?

Generalną zasadą jest to, że w rowerach o wąskich oponach (szosowe, trekkingowe), jeżdżących po utwardzonej nawierzchni stosuje się o wiele wyższe ciśnienia. Duża ilość powietrza w oponie zapewnia dość małe opory toczenia, ale też słabą amortyzację. Rowery o szerokich oponach (MTB, crossy), jeżdżące w terenie nierównym (drogi leśne, kamieniste, szutrowe) wymagają stosowania niższych ciśnień. Amortyzacja i przyczepność są lepsze, co przekłada się na komfort oraz bezpieczeństwo rowerzysty.

Zalecanie ciśnienie w oponach rowerowych:

Rower górskiOd 2 do 4,5 BAR
Rower crossowyOd 2 do 7,5 BAR
Rower trekkingowyOd 2 do 7,5 BAR
Rower miejskiOd 3 do 5,5 BAR
Rowery szosowe i toroweOd 6 do 15 BAR

Szukanie w internecie frazy typu „jakie ciśnienie w oponach rowerowych MTB” nie do końca jest odpowiednie. Wartości powinny zawsze zostać odczytane z opony i dobrane względem masy i terenu, w którym planujemy wycieczkę. Pompowanie opony to swojego rodzaju kompromis pomiędzy niewielkimi oporami toczenia, a zbyt małą przyczepnością i za słabym tłumieniem nierówności.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia

  • duże opory toczenia (niski komfort jazdy, szybsze zmęczenie rowerzysty)
  • szybsza eksploatacja roweru (szybsze parcenie ogumienia)
  • łatwość uszkodzenia koła

Skutki zbyt dużego ciśnienia

  • mała przyczepność (mniejsze bezpieczeństwo)
  • słabe tłumienie nierówności
  • łatwość rozerwania dętki

Jak napompować oponę, korzystając z pompki bez manometru?

Kiedy w pobliżu nie dysponujemy pompką z manometrem ani kompresorem ze stacji benzynowej, musimy wykorzystać mniej dokładne sposoby. Nie zalecane jest pompowanie opony do momentu, aż będzie twarda. Naciskanie na gumę to niedokładny sposób, obarczony wieloma błędami. Opony różnej grubości różnie się zachowują pod wpływem ciśnienia. Najlepiej trochę dopompować i pojechać kawałek po asfalcie. Dobrze napompowana opona powinna się lekko uginać.

Pompka rowerowa z manometrem znacznie ułatwi zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach.