Przewóz rowerów w komunikacji miejskiej dozwolony jest w większości polskich miast, jednak należy pamiętać, że każde miasto może mieć swoje zasady regulujące takie działania. Decydując się na przewóz rowerów komunikacją miejską należy robić to w odpowiedni sposób i korzystać z tego w szczególnych okolicznościach. 

Kiedy mamy do czynienia ze szczególnymi okolicznościami? 

Mówiąc o szczególnych okolicznościach, kiedy pasażer jest uprawniony do przewożenia swojego roweru komunikacją miejską najczęściej mamy na myśli warunki atmosferyczne, które mogą uniemożliwiać w danej chwili jazdę rowerem, np. mocne opady deszczu, wichury, burze, śnieżyce. W takich przypadkach działania rowerzysty są uzasadnione i jak najbardziej ma prawo do przewożenia swojego sprzętu w komunikacji miejskiej. Kolejnym przykładem wyjątkowych okoliczności może być awaria roweru, która uniemożliwia pokonywanie dalszej odległości rowerem lub ubytek na zdrowiu rowerzysty, który wyklucza go z przemieszczania się jednośladem. 

W takich wypadkach działania pasażera, który decyduje się na przewożenie roweru komunikacją miejską są jak najbardziej uzasadnione, należy jednak pamiętać, aby robić to w odpowiedni sposób. 

W jaki sposób powinno się przewozić rower w komunikacji miejskiej?

Głównym warunkiem, który należy spełnić podczas przewożenia roweru jest zapewnienie odpowiedniej ilości miejsca. Jeśli miejski środek transportu jest przepełniony, należy zrezygnować z takiego przewozu i najprościej jest poczekać na kolejny transport. Rower należy umieścić w miejscu przeznaczonym dla wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych, jednak należy pamiętać, że to właśnie im należy się pierwszeństwo. Jeśli podczas przewożenia roweru ktoś nas poprosi o zwolnienie tego miejsca, jesteśmy do tego zobowiązani, nawet jeśli wiąże się to z opuszczeniem pojazdu. 

Należy unikać przewożenia roweru w godzinach szczytu, ze względu na dużą ilość osób. W tłocznych pojazdach łatwo o utrudnianie przejazdu innych, przez co należy zrezygnować z takich praktyk lub być szczególnie ostrożnym. Należy pamiętać, aby rower wprowadzać drugimi drzwiami. 

Bagażniki rowerowe na autobusach to spore ułatwienie zarówna dla rowerzystów jak i pasażerów

Na zachodzie Europy i w USA większość autobusów miejskich zaopatrzona jest w specjalne bagażniki rowerowe, które montowane są na przedzie autobusu. Takie rozwiązania likwiduje problem przewiezienia naszego bicykla transportem publicznym. W Polsce takie rozwiązania spotkać można rzadko i w bardzo małej ilości miast.

Jak wyglądają regulacje prawne?

Każde miasto posiada własne zasady tego typu przewozów. Dla przykładu przytoczę zasady panujące w Warszawie. 

Według przepisów obowiązujących w Warszawie możliwość przewozu to przywilej, który powinien być wykorzystywany jedynie w wyjątkowych sytuacjach, a rower należy umieścić:

  • w autobusach i tramwajach miejsce dla rowerów znajduje się naprzeciwko drugich drzwi,
  • w metrze miejsce dla rowerów znajduje się jedynie w pierwszych i ostatnich drzwiach składu,
  • w SKM i KM miejsce dla rowerów oznaczone jest specjalnymi piktogramami na drzwiach wagonu.
Przedział kolejowy dla transportu rowerów

Osoby, które chcą przewozić rower w Warszawie nie muszą kupować dodatkowego biletu, jednak należy pamiętać, że sami muszą posiadać ważny bilet. Dodatkowo, według przepisów, osoba przewożąca rower jest zobowiązana do stosowania się do instrukcji obsługi pojazdu, kontrolera ruchu oraz kontrolera biletów. Przewożący rower musi uważać, aby nie ubrudzić niczego i nie utrudniać  nikomu przejścia. 

Podsumowując, przewóz rowerów jest dopuszczalny, ale powinien być traktowany jako przywilej, z którego należy korzystać w wyjątkowych sytuacjach, kiedy jazda rowerem jest niemożliwa. W zależności od miasta w Polsce przepisy mogą się różnić, a dodatkowy bilet może być konieczny lub nie. Warto pamiętać również, że wybierając się na dłuższą wycieczkę warto przewieźć swoje rowery po prostu samochodem. W artykule „Jak przewozić rowery samochodem” podpowiadam jak to zrobić najwygodniej.