Regulacja hamulców w rowerze jest czynnością konieczną bez względu na to, jaki rodzaj „spowalniaczy” mamy zamontowany. Źle ustawione klocki sprawiają, że rower wydobywa z siebie dziwne dźwięki, a w najgorszym razie droga hamowania może się wydłużyć. Wiadomo, co wtedy może się stać…

Hamulce to – z punktu widzenia bezpieczeństwa – najważniejszy element w rowerze. Mało tego, przepisy wymagają, by rower miał przynajmniej jeden sprawnie działający. Jeśli nie, można dostać mandat.

Regulacja hamulca v-brake

hamulec v-break

Regulacja hamulca v-brake jest stosunkowo prosta. To istotna przewaga nad tanim modelem tarczowym. Niestety, producenci coraz częściej rezygnują ze sprawdzonych v-brake-ów i montują mechaniczne tarczówki.

Zanim rozpoczniemy regulację, powinniśmy sprawdzić sprzęt. W przypadku prostych hamulców v-brake, nie jest to trudne. Wystarczy je rozpiąć i obejrzeć klocki. Jeśli nacięcia na klockach zniknęły, należy je wymienić. W przeciwnym razie woda i nieczystości nie będą odprowadzane, a skuteczność hamulców będzie znacznie niższa.

Nacięcia na klockach hamulcowych powinny być dobrze widoczne, w przeciwnym razie należy je wymienić, gdyż nie będą spełniały swojego zadania.

Producenci stosują dwa rodzaje klocków – z wymiennymi okładzinami i bez. Jeśli mamy te pierwsze, sprawa prosta. Wystarczy wymienić same okładziny. Aby to zrobić, należy zwykle odkręcić śrubkę (lub wyjąć zawleczkę), wyjąć starą gumkę, włożyć nową i przykręcić śrubkę (albo włożyć zaślepkę).

Aby wymienić same okładziny w klockach, należy odkręcić śrubkę, wyjąć starą gumkę i włożyć nową.

Jeśli mamy „pełne” klocki, powinniśmy kupić zbliżony model. W przeciwnym razie mogą nie pasować do reszty. Ważne, by nie kupować najtańszych produktów. Klocki montujemy tak, jak były założone. Gdy mamy z tym problem, możemy posiłkować się zdjęciami z Internetu.   

Klocki są najważniejsze, ale sprawdzić też trzeba inne elementy. Pancerz i linka muszą być czyste (przede wszystkim od środka), w przeciwnym razie z regulacją będzie problem.

Jak wyregulować hamulce w rowerze, gdy sprzęt jest już sprawny? Na początek musimy poluzować linkę hamulcową. Robimy to za pomocą klucza sześciokątnego (przeważnie 5 mm). Ustawiamy każdy klocek z osobna, przyciskając ramię tak, by okładzina dotknęła obręcz.

Ustawianie klocków hamulcowych tak by dotykały obręczy w celu poluzowania linki hamulcowej.

Dokręcamy śrubki baryłkowe przy klamkach. Odkręcamy je o dwa obroty i przykręcamy linkę w takiej pozycji, by klocki nie dotykały obręczy. Ważne, by nie były też za daleko.

Dokręcanie śrubek baryłkowych przy klamkach.

Następnie za pomocą śrubek baryłkowych przy klamkach regulujemy klocki w taki sposób, by były w idealnej odległości od powierzchni obręczy. Nie mogą jej dotykać i muszą skutecznie zatrzymać koło, gdy się kręci. Regulacja hamulców rowerowych skończona!     

Regulacja hamulca tarczowego w rowerze

Hamulce tarczowe możemy podzielić na mechaniczne i hydrauliczne. Te pierwsze mają prostszą konstrukcję. Za przekazywanie sygnału z klamki do zacisku odpowiada linka stalowa. To rozwiązanie proste i sprawdzone. W tych drugich informację z klamki przekazuje płyn hydrauliczny (olej mineralny lub DOT). Takie rozwiązanie sprawia, że ten rodzaj hamulców jest bardziej skuteczny.

Regulacja hamulca tarczowego w rowerze nie jest czynnością, którą trzeba często powtarzać. W najbardziej popularnych modelach – produkowanych przez firmę Shimano – robi się to najczęściej kilka razy w roku, a czasami nie ma w ogóle takiej potrzeby.

Zdarza się, że zacisk zmieni swoje położenie i klocki dotykają tarczy. Regulacja hamulca tarczowego polega wtedy na poluzowaniu śrub, które mocują zacisk w taki sposób, by można go przesuwać przód-tył.

Luzowanie śrub mocujących zacisk przy hamulcu tarczowym - przednia śruba
Luzowanie śrub mocujących zacisk przy hamulcu tarczowym - tylna śruba

Następnie jedną ręką zaciskamy klamkę tak, by klocki zablokowały tarczę. Drugą ręką przykręcamy śruby zacisku.

zaciskanie klamki w celu zablokowania tarczy

Regulacja hamulców tarczowych w rowerze może też obejmować zmianę odległości okładzin od tarczy. W przypadku rozwiązań mechanicznych, zmieniamy ją za pomocą śruby, która jest umieszczona przy zacisku. W niektórych modelach hydraulicznych również możemy regulować odległość klocków od tarcz za pomocą pokrętła przy klamce. Są to jednak wyjątki – zwykle „hydrauliki” nie dają takiej możliwości.

Regulacja hamulców tarczowych może też polegać na rozepchnięciu tłoczków. Zdarza się bowiem, że klocki „nie odbijają”. W takiej sytuacji należy odkręcić zacisk albo wyjąć koło. Chodzi o to, aby nie przeszkadzała nam tarcza. Następnie delikatnie cofamy tłoczki za pomocą np. łyżki do opon. Narzędzie nie może porysować powierzchni okładzin.       

Regulacja hamulca – rower szosowy

Regulacja hamulca tarczowego w rowerze szosowym wygląda tak samo, jak powyżej. W przypadku hamulców szczękowych, które cały czas przeważają w modelach na asfalt, jest trochę inaczej.

hamulce szczękowe w rowerze szosowym

Jak ustawić hamulce w rowerze szosowym? Zakładając, że wszystkie pozostałe elementy są OK (klocki, linka, pancerze), możemy przystąpić do działania. W pierwszej kolejności luzujemy linkę i wkręcamy pokrętło na szczęce do końca.

Luzowanie linki w hamulcu szczękowym.

Odkręcamy je o 2, 3 obroty i przykręcamy linkę. Naciskamy klamkę, by sprawdzić, czy klocki są dobrze ustawione względem obręczy. Jeśli tak nie jest, luzujemy śrubę mocującą i odpowiednio ją ustawiamy.

Kontynuujemy ustawienie hamulca w rowerze. Za pomocą wkrętaka lub klucza sześciokątnego zmieniamy naprężenie sprężyn tak, by oba klocki były ustawione równolegle do obręczy i aby dotykały jej w tym samym czasie.

Odpowiednio ustawione klocki hamulcowe w hamulcach szczękowych.

Wkręcając, zwiększamy naprężenie w prawą stronę, odkręcając, hamulec przesunie się w lewo. Powtarzamy aż do uzyskania pełnej synchronizacji obu stron. Teraz pozostało jedynie ustawienie odległości okładzin od obręczy. Robimy to śrubą baryłkową, która jest przy szczęce hamulcowej. Gotowe!