Jazda na rowerze powinna być przede wszystkim komfortowa. Wszelkie usterki techniczne nie mogą uprzykrzać nam podróży. Częstymi niedogodnościami są często niewyregulowane hamulce czy właśnie przerzutki i skaczący łańcuch. Na szczęście samodzielne ustawienie biegów nie zajmuje dużo czasu. Zabieg jest prosty, gdy mamy do czynienia z powszechnie używanymi przełożeniami i możemy wykonać go bez problemu w domu. Regulacja przerzutki tylnej w piaście bywa trudniejsza.

Po czym poznać, że przerzutka jest źle wyregulowana?

Kiedy przerzutka jest źle wyregulowana, to podczas zmiany biegu słychać charakterystyczny dźwięk. Łańcuch przeskakuje na nieodpowiednią zębatkę lub spada podczas przerzucania. O złym ustawieniu przerzutki tylnej świadczy też klinowanie łańcucha między kasetą a szprychami lub między kasetą a ramą.

Jakie narzędzia są potrzebne do regulacji tylnej przerzutki?

Regulacja przedniej przerzutki i tylnej nie wymaga posiadania dużej ilości specjalistycznych narzędzi. Najbardziej potrzebne są w zasadzie tylko klucz imbusowy oraz śrubokręt krzyżakowy. Dodam tylko, że swój instruktarz przeprowadziłem na grupie osprzętu SRAM Rival 1.

Narzędzie do regulacji przerzutki rowerowej tylnej

Regulacja tylnej przerzutki – krok po kroku

Krok 1. Wygodne ustawienie roweru

Żeby sprawnie i szybko wyregulować tylną przerzutkę, trzeba zorganizować sobie miejsce pracy. Oczywiście najwygodniej byłoby użyć stojaka serwisowego. Jeżeli nie dysponujemy takim sprzętem, to należy odwrócić pojazd, stawiając go na kierownicy. Regulacja tylnej przerzutki w rowerze wymaga też trochę wolnej przestrzeni.

Stojak serwisowy dla roweru znacznie poprawi komfort naszej pracy

Krok 2. Ustaw najwyższy bieg

Regulację przerzutki tylnej zaczyna się od umieszczenia łańcucha na najmniejszej zębatce z tyłu oraz na największej z przodu.

Krok 3. Poluzowanie linki tylnej przerzutki

Należy całkowicie poluzować linkę przy pomocy śrubki, która znajduje się na wózku tylnej przerzutki. Jest to dobry moment na sprawdzenie stanu pancerzy oraz linek. Wszelkie załamania i zagniecenia mogą przeszkadzać w płynnej pracy przerzutki. Jeżeli części są w nienagannym stanie, to należy przejść do kolejnego punktu. W razie jakichkolwiek zastrzeżeń trzeba wymienić linki i pancerze.

Krok 4. Ustawienie zakresu wychylenia wózka

Łańcuch znajduje się na najmniejszej zębatce, a linka jest poluzowana. Teraz przyszedł czas na ustawienie skrajnego punktu, do którego będzie wychylał się wózek. Najmniejsza zębatka, powinna znaleźć się na jednej płaszczyźnie z kółkami przerzutki. Jeżeli elementy nie ustawiły się w pożądany sposób, to należy użyć śruby oznaczonej literą „H”. Należy manipulować tak długo, aż kółka ustawią się w jednej linii.

Teraz należy wyregulować zakres działania wózka, gdy łańcuch znajduje się na największej zębatce. Bieg trzeba zmienić ręcznie. Wózek przerzutki przesuwa się ręką. Zakręcenie korbą powinno spowodować zmianę położenia łańcucha. Analogicznie, wszystkie kółka mają się znaleźć na jednej płaszczyźnie z zębatką. Do regulacji należy używać śruby oznaczonej literą „L”.

Krok 5. Dokręcenie regulacji napięcia linki i przykręcenie linki do przerzutki

To najłatwiejszy sposób regulacji pozostałych biegów. Należy maksymalnie dokręcić pokrętło przy manetce i je odkręcić o 1-2 obroty. Następnie trzeba naciągnąć linkę ręką i dokręcić ją do przerzutki.

Krok 6. Ustawienie przeskoku z drugiej na trzecią zębatkę

Należy ustawić łańcuch na drugą najmniejszą zębatkę. Teraz manetka przerzutki okaże się przydatna. Sprawdź, czy łańcuch płynnie pracuje i nie „próbuje” zmienić zębatki. Jeżeli tak się dzieje, to korzystając z baryłki przy przerzutce, należy optymalnie napiąć linkę. Spróbuj zmienić przełożenie, jeżeli na 3 zębatkach łańcuch działa prawidłowo, to pozostałe biegi również będą zmieniane bez problemu.

Sprawdź działanie przerzutek

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy wykonana praca przyniosła pożądany rezultat, jest krótka wycieczka rowerowa. Podczas jazdy spróbuj pozmieniać przerzutki. Dodatkowo w trakcie takiej wycieczki warto sprawdzić również inne ustawienia w rowerze, jak wysokość siodełka czy ciśnienie w oponach. Wycieczka ma być komfortowa, a biegi powinny chodzić płynnie i cicho.