Przygotowanie do sezonu rowerowego

Pośród różnorodnych form aktywności fizycznej jazda na rowerze cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem. Wyczynowa jazda to potężna dawka zdrowia. Wzmacnia układ kostno-mięśniowy oraz zwiększa wydolność oddechową, która odpowiada za skuteczne dostarczenie tlenu do wszystkich tkanek i narządów w organizmie. To ledwie początek korzyści jakie daje systematyczne uprawianie jazdy na rowerze. Trudno o lepszą zachętę, jednak czerpanie prozdrowotnych rezultatów nie będzie możliwe bez starannego przygotowania. Aby przejechać 100 km rowerem, nie martwiąc się o kontuzje i urazy potrzeba profesjonalnego przygotowania motorycznego i wytrzymałościowego. W zależności od tego czy preferujemy długie dystanse czy górskie podjazdy trening kondycyjny będzie się nieco różnił. Najważniejsze, by do sprawy podejść kompleksowo.

Na wstępnym etapie przygotowań należy skorzystać z:

treningu tlenowego (aerobowego), który wykonuje się na tętnie 120-140 – ten rodzaj wysiłku wzmocni wydolność i podniesie próg naszej wytrzymałości fizycznej. Jest to trening długi (min. 1 h) z mniejszym obciążeniem: bieg, spinning, trening na sprzęcie aerobowym.

Regularne treningi aerobowe, pozwolą na spokojne pokonywanie nawet 200 km dziennie na rowerze.

Idealnym połączeniem treningu tlenowego będzie praca nad rozwijaniem siły. Przeplatanie tych dwóch rodzajów wysiłku powinno przynieść optymalne rezultaty. Mocna praca od samego początku sprawi, że 200 km rowerem w jeden dzień stanie się realne. Pamiętajmy, że dla osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów niezbędna jest regeneracja. Zaplanujmy nasz tydzień tak, aby przynajmniej raz skorzystać z:

basenu, jacuzzi, sauny lub masażu.

Odpoczynek to niezbywalna część profesjonalnego przygotowania – regeneruje mięśnie oraz pomaga leczyć mikro-urazy.

Mentalne nastawienie kluczem do sukcesu?

Odpowiednie nastawienie do ekstremalnego wysiłku jest kluczowe. Pokonywanie bariery bólu oraz oporu przed zmęczeniem można wypracować poprzez sam trening. Jak to możliwe, że kolarz przejechał drogę długości 180 km? Poprzez ćwiczenie odpowiedniego nastawienia? Ciężki trening wytrzymałościowy oprócz zwiększenia wydolności beztlenowej (niezbędnej w ekstremalnych warunkach) jest jednym z elementów budowania odporności. Pokonanie kryzysu podczas treningu zaowocuje podczas zmagań w trasie, gdzie reagujemy w wyuczony sposób. W budowaniu siły psychicznej niezbędna jest również świadomość własnych celów, dlatego korzystanie z technik wizualizacji wyniku, przykładowo: 100 km rowerem w jakim czasie przyczyni się do budowania niezłomnego, sportowego charakteru.

Wyprawa rowerowa, ile kilometrów dziennie?

Jeśli nasze treningi odbyliśmy sumiennie, będziemy gotowi do najtrudniejszych warunków oraz różnorodnej długości trasy rowerowej. Możemy zacząć od dystansu 50-70 km, który spokojnie pokona mniej wprawiony rowerzysta na średniej jakości sprzęcie. Taki dystans pozwoli się zaaklimatyzować oraz spokojnie wejść w kolejny etap naszych zmagań.

Lato to wspaniała pora roku na urządzanie dlugich wypraw rowerowych.

Pamiętajmy, że pokonanie dystansu 100 km, 200 km a nawet 300 km jest w zasięgu każdego cyklisty, który odbył solidne przygotowanie fizyczne i posiada solidny sprzęt. Najodpowiedniejszym sprzętem, który pozwala na odbywanie długich wypraw jest rower trekkingowy. Łączy on w sobie najlepsze cechy roweru szosowego, który doskonale sprawdza się na asfaltowej drodze oraz roweru górskiego, który nie ma sobie równych w trudnych terenach. W bogatej ofercie rowerów trekkingowych znajduje się wysokiej klasy sprzęt, którego ceny zaczynają się od 2000zł. Są to rowery komfortowe i bezpieczne, które sprawdzą się w najdłuższych trasach.