Wielkimi krokami zbliża się wiosna, a wraz z nią kolejny sezon rowerowy. By móc się do niego odpowiednio przygotować, należałoby zacząć przygotowania już dziś. Powrót do formy może wcale nie okazać się taki łatwy po zimowej przerwie, a jeśli w planach mamy nie tylko rekreacyjne wycieczki, ale również i udział w zawodach sportowych, to powinniśmy czym prędzej wziąć się do pracy. Wraz z nadejściem nowej pory roku będziemy mieli bowiem do wyboru kilka dużych imprez sportowych, na których na pewno warto się pojawić nie tylko po to, by walczyć o sportowe trofea, ale również w celu zbadania swoich możliwości i nabrania doświadczenia. Pamiętajmy też o tym, że tego typu imprezy stanowią również świetną zabawę, gdzie spotkać możemy całą masę ludzi, którzy podzielają naszą sympatię do rowerowego hobby. Jednym z takich wydarzeń jest odbywający się cyklicznie Triathlon w Bydgoszczy, a w tym roku odbędzie się już jego szósta edycja. Jak zacząć trenować triathlon?

Mężczyzna płynący podczas zawodów triathlonowych.

Enea Bydgoszcz Triathlon

Zacznijmy może od określenia co to jest triathlon? To tak zwany „trójbój”, czyli bardzo wszechstronna dyscyplina sportowa, łącząca ze sobą pływactwo, bieganie i kolarstwo. Uczestnik pokonuje dany dystans, kolejno wykonując podane czynności.Triathlon Bydgoszcz to największa impreza tego typu w Polsce. Zmagania odbywają się według tradycji, na trzech różnych dystansach:

– 1/4

– 1/2

– 1/8

Zależnie od wybranego dystansu, trasa do pokonania rowerem wynosi od 21 do 88 kilometrów, dystans do przepłynięcia od 475 do 1900 metrów, a trasa biegowa 5,5-22 kilometrów. Jeśli chodzi o to jaki rower wybrać, to sprawa jest prosta — jak najlżejszy! Wiąże się to oczywiście z wyższą ceną, ale powoli nam pokonać cały dystans szybciej. Przejdźmy teraz do kwestii praktycznej, czyli jak zacząć uprawiać triathlon.

Przede wszystkim cierpliwość i staranne planowanie treningu

Załóżmy więc, że chcemy wziąć udział w zawodach i ukończyć triathlon – jak się przygotować? Po pierwsze musimy usystematyzować swój trening i określić cel. Rozpisujmy sobie wszystkie wykonywane ćwiczenia i notujemy liczbę przebytych kilometrów, pomocne w tym mogą być różnego rodzaju aplikacje na smartfony. Dzięki temu na bieżąco będziemy mogli monitorować swoje postępy i szybko zauważymy które elementy należy jeszcze podciągnąć. Taka rozpiska pomaga też w przygotowaniu psychicznym, które jest równie ważne co gotowość fizyczna. Żeby zoptymalizować swój trening, koniecznie sięgnijmy po fachową wiedzę.

Mężczyzna trenujacy bieganie do udziału w triathlonie

Jeżeli nie mamy pod ręką trenera, to bierzmy wiedzę z książek, forów internetowych, czy od bardziej doświadczonych kolegów. Ważne jest to, żeby ciągle szukać złotego środka i doskonalić swój plan treningowy, unikając przy tym przetrenowania i opadnięcia z sił. Pamiętajmy też o tym, żeby podzielić cały trening na etapy i nie zakładać zbyt optymistycznych wyników już na samym początku. Do odpowiedniej wydolności dojdziemy najprawdopodobniej w okresie startowym, czyli już przed rozpoczęciem imprezy — nie na samym początku przygotowań.

Weźmy pod uwagę swoje możliwości

Jak trenować triathlon? Trzeba być cierpliwym i zdyscyplinowanym. Powinniśmy też pamiętać o tym, by mierzyć siły na zamiary i nie rzucać się od razu na głęboką wodę, a całe przygotowania do triathlonu zbudować w oparciu o swoje aktualne predyspozycje i możliwości fizyczne. Wraz z kolejnymi treningami można zwiększać stopniowo poziom obciążenia, zachowując jednak czas na regenerację organizmu.

Jazda na rowerze jest ważnym elementem treningów przygotowujących do triathlonu.

Tylko wtedy cały trening będzie skuteczny. Jeżeli chodzi o podział i intensywność konkretnych elementów, które będzie trzeba doskonalić w ramach przygotowań do triathlonu, to zarówno bieganie, pływanie, jak i jazdę na rowerze powinniśmy odbywać w takiej samej lub zbliżonej liczbie treningów. Chodzi jednak o to, by wydłużać nieco czas trwania poszczególnych etapów. Na przykład trening pływacki powinien być znacząco krótszy niż jazda na rowerze. Dobrze rozplanowany czas przygotowań powinien wynieść mniej więcej 3 miesiące.