Prawidłowe ustawienie siodełka w rowerze jest z pewnością jedną z ważniejszych kwestii, która znacząco wpływa na komfort naszej jazdy. Tylko dzięki odpowiedniej regulacji, możemy skutecznie zapobiec przeciążeniu stawów, nadmiernemu napięciu mięśni czy bólowi kolan lub pleców. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę z tego jak należy poprawnie ustawić wysokość siodełka. Na jakie elementy należy więc zwrócić szczególną uwagę?

Prawidłowa wysokość siodełka – dlaczego jest to takie ważne?

W trakcie jazdy rowerem nogi regularnie uginają się w kolanach oraz zamiennie prostują. Aby samo pedałowanie było jak najbardziej efektywne, sylwetka musi być odpowiednio ułożona, na co znaczący wpływ ma właściwe ustawienie wysokości siodełka. Jeśli znajduje się ono zbyt nisko to noga za mocno się ugina, co z kolei doprowadza do wolniejszego napędzania roweru. Uzyskanie właściwej prędkości wymaga więc większego wysiłku, przez co jazda staje się zdecydowanie bardziej męcząca. 

Nie można również zapominać, że długotrwałe pedałowanie na źle wyregulowanym siodełku wiąże się z bólami stawów oraz kręgosłupa. Prowadzi także do częstszych kontuzji kolan. Dbając o własne zdrowie oraz jakość jazdy na rowerze, nie powinno się więc bagatelizować tego ważnego aspektu.

Prawidłowa postawa przy jeździe rowerem

Jak ustawić wysokość siodełka?

Aby poprawnie wyregulować siodełko należy najpierw na nim usiąść, jednocześnie kładąc stopę bezpośrednio na pedale. Warto tutaj poprosić kogoś o pomoc, żeby na ten czas przytrzymał na chwilę rower. Następnie, trzeba sprawdzić czy w momencie, w którym pedał znajduje się przy podłożu noga jest całkowicie wyprostowana w kolanie. Powinno się również zobaczyć, czy podczas jazdy noga w pełni się nie prostuje, bowiem nawet w najbardziej wysuniętej pozycji kolana muszą być delikatnie ugięte. 

Można też zastosować drugą metodę, która nie tylko jest wyjątkowa łatwa w przeprowadzeniu, ale przede wszystkim skuteczna. Należy tutaj oprzeć swoją klatkę piersiową bezpośrednio na siodełku i spróbować dosięgnąć palcami ręki do pedała. Jeśli się to uda to znaczy, że siodełko zostało już właściwie wyregulowane.

Regulacja siodełka w poziomie

Po odpowiednim ustawieniu wysokości siodełka, trzeba zająć się jego regulacją w poziomie. Niestety ten krok najczęściej jest pomijany przez rowerzystów, czego skutkiem jest znaczący dyskomfort w trakcie jazdy. Aby tego uniknąć należy oprzeć rower o ścianę, ustawić korby w pozycji poziomej oraz naturalnie ułożyć stopy na pedale. Linia prowadzona dokładnie od czubka kolana (znajdującego się bliżej kierownicy) powinna przechodzić bezpośrednio przez środek pedału (można to sprawdzić za pomocą sznurka z przymocowanym ciężarkiem). Jeśli linia nie przecina precyzyjnie osi pedałów, konieczne jest przesunięcie siodełka w poziomie do przodu lub do tyły.

Ustawienie kąta siodełka

Ostatnim elementem jest odpowiednia regulacja kąta siodełka. Im niższe nachylenie, tym mocniej klatka piersiowa napiera na ręce i kolana w trakcie jazdy, co powoduje dyskomfort przy pedałowaniu. Czubek siodełka powinien więc być ustawiony nieznacznie ku górze. W tym celu warto użyć poziomicy albo aplikacji ściągniętej na smartfona. Należy jednak tutaj przede wszystkim pamiętać, że właściwy kąt w dużej mierzy zależy głównie od indywidualnych preferencji i poczucia wygody.

Jeżeli mimo zastosowania wszystkich sposobów nadal podczas pedałowania występuje znaczący dyskomfort lub ból kolan czy stawów, należy porządnie zastanowić się nad zmianą samego siodełka. Może się bowiem okazać, że jest ono niepoprawnie dopasowane do budowy sylwetki. Wybierając nieco węższe albo szersze siodełko, skutecznie i szybko rozwiążemy istniejący problem. 

Wygodne siodełko z amortyzacją w rowerze miejskim

Należy pamiętać, że odpowiednia postawa na rowerze może różnić się w zależności od typu roweru oraz dyscypliny jaką uprawiamy. Powyżej opisane porady sprawdzą się przy rowerach typu MTB, trekkingowych oraz miejskich w przypadku jazdy o charakterze rekreacyjnym.