Jak bezpiecznie pozostawiać rower na stojaku?

Nawet chwilowe pozostawienie roweru bez zabezpieczeń na publicznym stojaku może grozić kradzieżą. Z tego powodu wskazane jest zastosowanie wysokiej klasy zabezpieczeń, które pozwolą na bezpieczne zaparkowanie pojazdu poza domem. Przypinając rower do stojaka należy zawsze pamiętać o jednoczesnym objęciu koła i ramy. Warto wykorzystać gruby i solidny, trudny do sforsowania rodzaj zapięcia. Wskazane jest zabranie ze sobą łatwych do usunięcia elementów, takich jak lampy, licznik czy sakiewki. Dobrze jest również wybierać na miejsca parkingowe tereny dobrze oświetlone i ruchliwe – w takiej okolicy trudniej o kradzież.

Wady i zalety różnego rodzaju zabezpieczeń

Na rynku dostępnych jest wiele różnego rodzaju zabezpieczeń do roweru. Spora część użytkowników wybiera tanie modele, które jednak nie stanowią żadnej przeszkody dla złodzieja. Dlatego też warto zainwestować w solidne produkty, które znacząco utrudnią złodziejowi przywłaszczenie naszego roweru.

Trzy różne rodzaje najbardziej popularnych zabezpieczeń rowerowych

Łańcuchy

Zabezpieczenie roweru łańcuchem jest wysoce skuteczną metodą uchronienia go przed kradzieżą. Jeżeli jest on wykonany z odpowiednio grubych ogniw, złodziejowi ciężko będzie je przeciąć czy zerwać. Nowoczesne łańcuchy są wyposażone w solidną kłódkę oraz estetyczną powłokę. Niestety ich wadą jest wysoka waga, która może być problemem przy przewożeniu zabezpieczania.

Łańcuch to solidne rozwiązanie ochrony przed kradzieżą, niestety wadą jest jego waga

Zapięcia u-lock

Zapięcie do roweru u-lock inaczej nazywane jest kłódką szeklową. Jest to rama wykonana ze stali, wygięta w kształcie litery U. Kłódka do roweru posiada ważną zaletę – jest to najmocniejsze i najbardziej pewne zabezpieczenie roweru. Wadą tego rozwiązania jest stosunkowo wysoka cena, a także konieczność parkowania jednośladu na specjalnym stojaku, który umożliwia zastosowanie tego typu zapięcia.

zabezpieczenie roweru typu u-lock to jedno z najbardziej optymalnych rozwiązań

Zabezpieczenia składane

Zabezpieczenia składane są dostępne pod postacią stalowych płytek do przypięcia jednośladu. Ich zaletą jest niewielki rozmiar, wysoka trwałość i dość duża skuteczność w zapobieganiu kradzieży. To zapięcie do roweru posiada również pewne wady – rozdzielenie nitów spajających płytki jest dość łatwe, a ponadto cała konstrukcja całkiem sporo waży.

Składane zabezpieczenie rowerowe, po złożeniu jest dość kompaktowe ale niestety stosunkowo ciężkie

Linki

Linka to popularna, ale wyjątkowo łatwa do sforsowania metoda zabezpieczenia jednośladu. Jej zaletą jest niewątpliwie niska cena i mała waga, która ułatwia jej transport. Niestety wystarczą nieskomplikowane nożyce do metalu, aby szybko przeciąć linkę i ukraść rower. Nie ma znaczenia, czy będzie to wersja prosta, czy skręcona spiralka – unieszkodliwienie każdej z nich zajmuje raptem kilka sekund.

Linka rowerowa to standardowe rozwiązanie zabezpieczenia roweru przed kradzieżą, niestety mało skuteczne

Coś nietypowego – czyli Lokalizator do roweru

Ostatnio coraz większą popularnością cieszą się lokalizatory do roweru. Mocowane w dyskretnym miejscu – pod siodełkiem, w dzwonku lub lampce, nie rzucają się w oczy, a mogą znacząco ułatwić odnalezienie roweru. Po zainstalowaniu specjalnej aplikacji w telefonie, możemy wyśledzić aktualne miejsce postoju naszego jednośladu, nawet gdy jest ono oddalone o wiele kilometrów.

Znakowanie roweru – warto o tym pamiętać

Na koniec, warto pamiętać także o odpowiedniej dokumentacji oraz stosownym oznakowaniu roweru. Wskazane jest spisanie numerów seryjnych, wykonanie zdjęć oraz nadanie określonych znaków identyfikacyjnych. Znacząco ułatwi to odzyskanie roweru w momencie jego kradzieży – po odnalezieniu pojazdu przez policję będziemy w stanie bezsprzecznie udowodnić, że stanowi on naszą własność. Można także odwiedzić komisariat, na którym nasz rower zostanie oznaczony bezbarwnym, widocznym jedynie w świetle lampy UV markerem.